Kodex fotografa
Kodex fotografa působícího při bohoslužbách
- Fotograf respektuje posvátnost místa tím, že je při práci slušně oblečen: tmavé sako nebo bunda, tmavé kalhoty (ne jeans), tmavé polobotky (ideálně s měkkou podrážkou, aby se mohl pohybovat potichu), muži si v kostele samozřejmě sundají čepici.
- Před bohoslužbou se fotograf představí knězi/ceremoniáři – proto musí přijít s dostatečným předstihem, aby ten o něm věděl. Je dobré se přitom seznámit s průběhem liturgie a rozmyslet dramaturgii focení tak, aby pořídil potřebné záběry a co nejméně narušil obřad.
- Při liturgii si fotograf vypne mobilní telefon a chová se tiše. Fotoaparát má nastavený na tichý režim.
- Pokud je to možné, fotograf nepoužívá blesk. Pokud je to nutné, omezí použití blesku na minimum (ne série fotografií s bleskem) a má blesk nastavený na slabý výkon. Pokud v kostele natáčí televize, nepoužívá blesk vůbec (v kostele bývá dost světla z jejich osvětlovací techniky).
- Vlastní liturgický obřad je vždy důležitější než pořízení dobré fotografie. Fotograf v žádném případě nesmí vstupovat na místa, kde by na sebe strhl pozornost věřících nebo kněze – snaží se být „neviditelný“ (např. nepřechází mezi první řadou lavic a kněžištěm).
- Pokud se fotograf potřebuje přemístit, dělá tak pomalu, potichu a ideálně v momentě, kdy v kostele nějaký pohyb je (např. zpěv, společná recitace, průvody, rozdávání eucharistie, změna liturgického postoje – vstávání apod.). Nepohybuje se v okamžicích tichého rozjímání. Pohybuje se co nejméně a spíše po stranách kostela.
- Fotograf se snaží, aby věřícím nebránil ve výhledu na kněžiště a zvláště na oltář. V případě, že je nutné pořídit fotografie z místa, kde bude bránit ve výhledu, nezůstává tam dlouho – pořídí fotografii a vrací se na místo, kde ničemu nebrání. K lidem se přitom chová slušně a s úsměvem.
- Fotograf při práci respektuje soukromí věřících. Nefotí je, pokud s tím nesouhlasí, a neobtěžuje příliš blízkými záběry (pro detailní záběry používá teleobjektiv). Eliminuje „nelichotivé“ záběry.
- Pokud není domluveno jinak, fotograf během mše nevstupuje do kněžiště.
- Fotograf omezí focení při kázání na minimum, při kázání nepoužívá blesk, aby nerušil kněze. Omezuje focení věřících při přijímání – je to pro věřící intimní chvíle.
- Pokud je při liturgii přítomno více fotografů, může celebrant jednomu z nich poskytnout výsadní postavení a umožnit mu například přístup do míst, kam ostatní fotografové nemohou vstoupit.
Jan Graubner, arcibiskup olomoucký
Nové komentáře