This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed with the ID 1 found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.

První spor v církvi: zákon nebo svoboda?

Text k zamyšlení u příležitosti 6. neděle velikonoční | 5. května 2013

První křesťané pocházeli ze židovství. Ježíš i apoštolové jako židé kázali v synagogách. Římané dokonce křesťany považovali jen za židovskou sektu. Není tedy divu, že se objevily názory, že křesťané z pohanství mají přijmout obřízku, zachovávat Mojžíšův zákon a plnit jeho předpisy. Proti tomu se postavil apoštol Pavel, sám původně hluboce věřící žid, a začal vysvětlovat, že křesťanství je zcela nový vztah mezi lidstvem a Bohem. Pravidla, která platila dřív se proto zásadně mění.

Pro pochopení Pavlova revolučního názoru je užitečné vyjít z jedné úvahy o dlužnících. Bývalo zvykem, že dlužník dával věřiteli zástavu. Tato zástava byla mimo jiné také znamením, že jsem dlužník a patřím svému Pánu. Jsem služebník svého věřitele. Takovou zástavou ve smlouvě s Bohem byla obřízka.

n_140

Smlouva s Abrahámem, který je prvním obřezaným, je smlouva Pána a dlužného služebníka: Já vám dám zaslíbenou zemi, učiním z vás veliký národ, ale vy budete zachovávat můj zákon, budete mi sloužit mezi všemi národy. To je Starý zákon.

Když přišel Kristus, všechno změnil: Už vás nenazývám služebníky, nazval jsem vás přáteli. Služebník neví, co dělá jeho Pán, vám jsem to zjevil. Bůh vás miluje… už není vyvolený národ, všichni lidé jsou vyvolení bratři a sestry. Už není třeba zástavy, jste děti a pro ty nemá Otec smlouvu, ale otevřenou náruč. Svůj dluh splatíte tím, že se vrátíte domů – do Otcovy náruče. To je zásadní změna, kterou svatý Pavel objevil a hlásal. Symbolem této skutečnosti je křest, který se uděloval ponořením. Křest, který symbolizuje znovuzrození. Rodíme se vynořením z vody. Byli jsme ponořeni jako služebníci a vynoříme se jako synové. Bůh už si nebere malou zástavu, ale chce nás celé. Se vším všudy. Už není jen spravedlivým Pánem, který vymáhá dluhy, je milujícím Otcem, který čeká na návrat ztracených dětí. Vrať se domů, nech si odpustit, nech se uzdravit, nech se milovat. Víc není třeba. Není třeba učit zákonům ty, které vede skutečná láska.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *