Alespoň jednou v roce se zpovídat
Text k zamyšlení u příležitosti 2. neděle postní | 4. března 2012
Kdo je katolický křesťan? Ten, kdo uvěří v Krista, přijme křest na odpuštění hříchů a žije podle víry. Tato víra se má projevovat skutky. Pět těchto nejzákladnějších skutků nám připomínají církevní přikázání. Které to jsou?
- Účastnit se každou neděli celé mše svaté.
- Alespoň jednou za rok jít ke zpovědi.
- V době velikonoční přijmout Tělo Páně.
- Světit zasvěcené svátky – Narození Páně, Zjevení Páně, Nanebevstoupení Páně, svátek Těla a Krve Kristovy, dále Panny Marie, Matky Boží, jejího Neposkvrněného Početí a Nanebevzetí, svatého Josefa, svatých Petra a Pavla a Všech svatých (CIC. kán. 1246). Česká biskupská konference má pravomoc počet zasvěcených svátků upravit podle místních podmínek. Zasvěcené jsou tedy dva: Slavnost Narození Páně a Slavnost Panny Marie, Matky Boží. Ostatní zůstávají, ale ne pod těžkým hříchem.
- Zachovávat stanovené posty na Popeleční středu a Velký pátek, v době postní a v pátky během celého roku.
To je minimum, které patří ke zbožnému životu každého křesťana. Dnes si máme říci něco víc o svátosti smíření.
Tak jako dodržujeme s jistou samozřejmostí osobní hygienu, žádá si očistu i naše duše. Někdy ale v kultuře života můžeme na ledacos zapomenout. A byly bychom si na všechno zvykli, kdyby nám někdo přátelsky nepřipomněl, že je s námi něco v nepořádku, že je třeba ten či onen společenský návyk obnovit či zavést. Můžeme se dostat do situace, že sami nepoznáme, co je vlastně špatně. Protože jsme si na sebe zvykli. Stejné je to i s člověkem, který si říká: „Proč bych měl chodit ke zpovědi? Já jsem se sebou spokojený a žádnou očistu duše nepotřebuji.“ A stává se pravidlem, že čím déle takto „spokojeně“ žijeme, tím méně dokážeme svůj pravý stav vnímat. Pravý stav naší duše může posoudit jedině Bůh.
Matka Tereza říká: „Někteří svatí nazývali sami sebe odpornými zločinci, protože viděli Boha, viděli sebe – a viděli ten rozdíl.“
Při křtu nám dal Bůh nádherné čisté, svaté srdce. Jak bychom si mohli myslet, že po mnoha letech v hříšném světě bude naše duše stále stejně krásná? Jak si můžeme nalhávat, že nepotřebuje očistu, uzdravení a posvěcení, které nám nabízí Kristus ve svátosti smíření? To že nejsem o moc větší hříšník než soused neznamená, že mám duši v pořádku. Nemáme se srovnávat s lidmi, ale s Kristem.
- Miluji, myslím, konám tak jako Ježíš? Modlím se a odpouštím provinění se stejnou upřímností jako on?
- Snažím se s láskou dívat na všechny sousedy, politiky, nebo třeba podvodníky a zloděje, násilníky či jiné hříšníky?
- Jednám vlídně a trpělivě s partnerem, partnerkou, rodiči, dětmi?
- Ježíš byl čtyřicet dní na poušti, kde se všeho zřekl. Dokážu se já v postě zříci alkoholu, kouření, sladkostí, zábavy, abych měl čas na setkání s Bohem?
- Modlím se se svou rodinou tak, jak se Ježíš modlil s učedníky?
Co hřích, to špinavá skvrna na duši. Čím déle zůstává, tím hůře se jí budeme zbavovat.
Sv. Jan Maria Vianney říká: „Po pádu okamžitě vstát! Ani na chviličku nenechat hřích v srdci!“
Stará špína se těžko smývá. Dopřávejme své duši lázeň svátosti smíření, dokud je čas. Církevní přikázání říká minimálně jednou za rok, ale láska k Bohu nám velí alespoň jednou za měsíc dopřát duši očištění, uzdravení a posvěcení ve svátosti smíření. I my pokřtění potřebujeme obrácení. Jako slunečnice je v temnu smutně skloněná, ale jakmile se objeví slunce, pozvedne se a vystaví se jeho záři, tak i my obracejme svůj život k Bohu, abychom mohli díky jeho působení růst a zrát. Každou chvíli nás něco od Boha odvede a my se musíme pracně vracet. A tento návrat se nazývá pokání. Nejde jen o dobu postní, pokání je jeden z postojů křesťana. Jdeme prašnou cestou a je třeba se umývat. Dostáváme se do temnoty, je třeba se znovu obracet ke světlu. Kéž k tomu přijmeme dar svátosti smíření.
Napsat komentář