Věrnost, statečnost a obětavost
Text k zamyšlení u příležitosti 7. neděle velikonoční (mše svatá za živé a zemřelé členy sboru dobrovolných hasičů) | 8. května 2016
V tomto týdnu měli svátek dva významní mučedníci. Svatý Jan Sarkander a svatý Florián.
Jan Sarkander, svatý kněz přelomu 16. a 17. století, odmítl při mučení v Olomouci vyzradit zpovědní tajemství. Nezradil, i když mu k tělu přikládali zapálené pochodně, hořící svíce a do dehtu namočené hořící peří.
Svatý Florián, velitel římské armády, žil na sklonku třetího století v oblasti dnešní Vídně. Při pronásledování křesťanů za císaře Diokleciána chtěl zachránit křesťanské vojáky své jednotky. Byl zatčen a vyzván, aby se vzdal víry v Krista. Odmítl, a proto byl mučen. Podstoupil dvojí bičování a na konec i trhání kůže. Když se víry nezřekl, svrhli ho s kamenem na krku do řeky Enže, kde se utopil.
Oheň a voda se staly atributy těchto světců. To, čeho si na nich vážíme, je jejich věrnost Kristu, statečnost a obětavost, se kterou položili život nejen za svou víru, ale také za své bližní.
Při dnešní mši svaté se modlíme za naše hasiče. Oheň a voda jsou atributy, které je pojí se světci tohoto týdne. Z toho, co jsme řekli, ale vnímáme, že mají mít společného mnohem víc. Posláním hasičů je nejen boj s živly a pomoc lidem, ale také vytváření společenství, ve kterém neschází věrnost Bohu, statečnost a obětavost.
Co to znamená? Možná vás napadne, to se týká jen věřících. Jak ale mají být věrní Bohu ti, kteří v Boha nevěří? Pro nevěřící, stejně jako pro věřící, je základem dobrého života svědomí. Boží hlas v nás. Kdo ho respektuje, naplňuje příkaz věrnosti Bohu. Od nás křesťanů se pak očekává, že o své svědomí budeme pečovat a s jeho respektováním půjdeme druhým příkladem.
To vyžaduje často statečnost. Ta se dá rozdělit na statečnost fyzickou a morální. Fyzickou statečnost člověk projevuje, když čelí bolesti, nebezpečí či dokonce smrti. Morální statečnost znamená schopnost nepodlehnout mínění jiných a být pevný v morálně správných postojích. Od dobrých hasičů se vyžaduje obojí. Fyzická statečnost při boji s živly přírody a morální při boji s vášněmi, které zasahují lidské srdce. Postavit se hněvu, sobectví, pýše, milovat bližního a pomáhat mu i přes jeho nedostatky vyžaduje často velkou odvahu a statečnost. Svatý Florián bývá zobrazován s vědrem vody, kterým uměl hasit nejen žár ohně, ale také lidské sváry. Kéž se mu v tom podobáme.
Třetí ctnost, kterou jsme na začátku zmínili, je obětavost. Schopnost vzdát se sebe a svých zájmů, abych prospěl k dobru druhého. To je základ každé služby. Obětavost však musí být vedena moudrostí. Je třeba umět posoudit z pohledu časného i z pohledu věčnosti, co je správné a důležité. Svatý Jan Sarkander i svatý Florián nám svým příkladem říkají, že nejdůležitější je věrnost Bohu a svědomí. Co nám prospěje, když získáme celý svět, ale ztratíme svou duši. To je důležité měřítko, které nám radí, pro co a v jaké míře se v životě obětovat.
Drazí bratři a sestry, v dnešním prvním čtení jsme slyšeli, jak svatý Jan píše o hlasu, který mu řekl: „Hle, přijdu brzy a moje odplata se mnou, abych odměnil každého podle jeho činů.“ Někdy druzí ocení naši námahu a obětavost. Jindy ji berou jako samozřejmost. Ale vězme, že Bůh na žádné vykonané dobro nezapomene. Kéž jsou tedy všechny vaše činy ve službě i doma vedeny věrností Kristu, statečností a obětavostí. Kéž přitahují a rozmnožují Boží požehnání pro vás i pro vaše rodiny a přátele.
Napsat komentář